4 jan. 2014

Boeken kort januari 2014


 

The World is Ever Changing | Nicolas Roeg | 2013 | Faber and Faber | €15,99

In 1989 schreef Joseph Lanza — een schrijver die faam kreeg met zijn boek Elevator Music over, inderdaad, liftmuzak — een boek over de Britse regisseur Nicolas Roeg: Fragile Geometry. Hij slaagde er wonderwel in zijn onderwerp, de altijd mystieke en eclectische Roeg te benaderen op eigen terrein; met associatief enthousiasme en bijna wetenschappelijke precisie wist hij het oeuvre en het creatief proces van de regisseur te duiden. 'This brilliant and fascinating study of Nicolas Roeg is as close as we are ever likely to get to this most mysterious of present-day film directors', schreef J.G. Ballard nog op de achterflap. In The World Is Ever Changing is de maker van films als Walkabout (1970), Don't Look Now (1973) en Eureka (1982) eindelijk zelf aan het woord. Het levert een labyrint aan anekdotes, opvattingen en (letterlijk) magische beschouwingen op. Hij vertelt over de zoektocht naar een schilderij, over het feit dat spiegels ons altijd in de gaten houden, over het zesde zintuig. Voor mensen die hier al weerstand voelen (zoals journalist Christopher Bray in zijn bittere recensie van het boek in The Guardian): koop/lees het niet! Voor mensen die zijn werk op waarde weten te schatten is dit een langverwacht inkijkje in het brein van deze vernieuwende en bijna alchemistische Britse kunstenaar.

Paradies Liebe Glaube HoffnungUlrich Seidl | 2013 | Hatje Cantz Verlag | €38,00

De Oostenrijkse regisseur Ulrich Seidl weet, net als landgenoot Michael Haneke, vaak de vinger op de gevoelige plek te leggen. In zijn nieuwe trilogie Paradies concentreert hij zich op drie thema's: liefde, geloof en hoop. Dit boek bevat voornamelijk veel mooie stills en setfoto's, maar ook interviews en essays

The Business of Media Distribution | Jeffrey C. Ulin | 2014 | Focal Press | €31,99

Deze tweede editie verschijnt in een tijd waarin alle distributiemodellen scheurtjes beginnen te vertonen. Ulin legt haarfijn uit hoe televisiezenders en (film)producenten aan hun geld komen en hoe dat werkt in een wereld waar (bijna) alles online staat. Deze pil is een combinatie van kille zakelijkheid, taartdiagrammen en bondige geschiedenissen, maar ook verhelderende beschouwingen van zoiets als piraterij. Dit lijkt een boek puur voor grote producenten, maar juist de onafhankelijk maker kan hier de broodnodige informatie over verdienen en distribueren opdoen.

Samenstelling Jasper de Bruin | International Theatre & Film Books

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in de Filmkrant

Geen opmerkingen: