4 nov. 2013

Boeken kort november 2013




Béla Tarr, The Time After | Jacques Rancière (vert. Erik Beranek) | 2013 | Univocal Publishing | €22,99

Als de Hongaarse regisseur Béla Tarr of de Franse filosoof Jacques Rancière je ook maar enigszins interesseren, is dit boek een openbaring. Tarr, die bijna een stroming op zichzelf is (en in die zin vergelijkbaar met zíjn grote voorbeeld Rainer Werner Fassbinder) kondigde kort geleden aan dat The Turin Horse (2011) zijn laatste film was; hij had zo'n beetje alles gezegd wat hij wilde zeggen. Gelukkig vertelt de evenzo eigengereide Rancière verder in dit boek over Tarrs films en hun maker. De Franse editie verscheen in 2011 en is nu, eindelijk, in het Engels verkrijgbaar. De bevlogenheid van Rancières beschouwingen en conclusies weten soms zelfs te ontroeren, zoals deze, over het einde van Werckmeister Harmóniák (2000): 'This is perhaps what Béla Tarr wants to say when he assures us that his films are messages of hope. They do not speak of hope. They are his hope.'

Inventing Peace - A Dialogue on Perception | Wim Wenders en Mary Zournazi | 2013 | I.B. Tauris | €18,99

Een zeer ambitieus boek van filmmaker Wim Wenders en de Australische filosofe Mary Zournazi. Met grote ernst en verbeelding wisselen de schrijvers van gedachten in een werk dat zich het beste laat omschrijven als een semi-correspondentie. Uitgaande van perceptie en hoe kijken naar de wereld ons begrip van vrede beïnvloedt, wordt Inventing Peace een soort pleidooi voor rituelen en spiritualiteit. Wenders doet dit vooral aan de hand van zijn ervaringen in de bioscoop (met veel aandacht voor de films van Ozu) en zijn reizen door Australië en Afrika. Zournazi is al veel langer met het onderwerp bezig en geeft de poëtische visie van Wenders een helder en analytisch fundament. Het boek wordt (online) vergezeld door twee korte films van Wenders. Is dit boek naïef? Wellicht. Zweverig? Een beetje. Bewonderenswaardig? Helemaal.

Versions of Hollywood Crime Cinema - Studies in Ford, Wilder, Coppola and others | Carl Freedman | 2013 | Intellect | €22,99

Carl Freedman, ooit galeriehouder in Londen en zeer nauw betrokken bij de opkomst van Damien Hirst, Tracey Emin en andere 'Brit artists', onderzoekt in dit boek een interessante stelling: gangsterisme is een direct resultaat van kapitalisme. Aan de hand van onder andere de drie Godfather-films en met een grote belangstelling voor de films van John Ford legt Freedman marxistische principes bloot. Dat levert een wonderbaarlijke analogie op.

Samenstelling Jasper de Bruin | International Theatre & Film Books

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in de Filmkrant

Geen opmerkingen: