12 apr. 2013

Boeken kort april 2013


 

Crowdfunding for Filmmakers - The Way to a Succesful Film Campaign | John T. Trigonis | 2013, Michael Wiese Productions | €24,95

De bureaucratische mecenas die we subsidie noemen laat makers in de steek; de geldkraan is zo goed als dichtgedraaid. Maar met een heleboel flesjes valt de dorst misschien ook wel te lessen — als je evangelisten van crowdfunding mag geloven. Neerlands platform Cinecrowd kwam onlangs met overtuigende cijfers en plannen voor Europa, oftewel: tijd om je gedegen voor te bereiden. Dit boek is een beetje esoterisch, maar gaat wel in op aspecten die traditionele financiering niet nodig had: hoe om te gaan met social media; hoe pitch je naar je investerend publiek; wat beloof je en waarom is transparantie belangrijk? John Trigonis, sinds begin dit jaar werkzaam bij platform Indiegogo, heeft de antwoorden.

Dan O'Bannon's Guide to Screenplay Structure | Dan O'Bannon en Matt R. Lohr | 2013, Michael Wiese Productions | €26,99

O'Bannon begon zijn carrière in de uit de hand gelopen en sublieme studentenfilm Dark Star (1974), die hij samen maakte met John Carpenter. Carpenter ging zijn eigen weg, maar een absurde scène met een buitenaards wezen (gespeeld door een strandbal) bracht O'Bannon op een idee. Het idee werd Alien (1979). Hij heeft zijn carrière en faam dan ook vooral te danken aan die ene geniale film - en wellicht Total Recall (1990). Toch is dit boek iets om erg enthousiast over te worden. In nuchtere toon behandelt hij de essentie van een script: structuur. Zeer overzichtelijk, met goede oefeningen, helder inzicht en veel humor - zoals het hoofdstuk: ‘Other People's Systems or For Those Who Bought My Book by Mistake'.

Andrey Tarkovsky Films, Stills, Polaroids & Writings | Andrey Tarkovksy e.a. | 2012, Schirmer/Mosel | €69,95

Hét koffietafelboek voor de pretentieuze filmmaker. Alle films van Tarkovski vertegenwoordigd door grote stills, plus een korte begeleidende tekst en een selectie teksten van en over de Russische cineast (van o.a Sartre). Naast — eindelijk! — een visuele encyclopedie van zijn oeuvre, zijn het de polaroids die hij nam in Italië en Rusland (ook los uitgegeven in een kleiner formaat) die dit boek zo de moeite waard maken. Foto's kunnen sfeer ademen, deze polaroids dampen grote, hete wolken ervan. Een perfecte herinnering aan de brille van Tarkovski; hij was een ongekend visueel poëet.

Samenstelling Jasper de Bruin | International Theatre & Film Books

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in de Filmkrant

Geen opmerkingen: