2 nov. 2009

The Subconscious Art of Graffiti Removal (Matt McCormick, 2002)

Het lijkt een grap, een diss; een urbane veeg naar de high-brow snobs, deze experimentele documentaire van filmmaker Matt McCormick. En dat is ook, gedeeltelijk. Om nou te zeggen dat het sociale en culturele commentaar dat wordt opgedist voeten in de aarde zet is wat overtrokken, maar het zet je toch even aan het denken. Voornamelijk de passage over subconscious en conscious art wist mij wel te bekoren. De spottende, satirische vorm lijkt simpelweg de enige manier om de beelden van dit 'kunstzinnige' fenomeen aan elkaar te rijgen. Als je deze grap los kan laten, zie je een bijzondere combinatie tussen mockumentary (letterlijk; het wordt ge-mockt) en fijnzinnige observatie. De stem van kunstenares Miranda July (van Me and You and Everyone We Know) vertelt inderdaad af en toe net iets te flauwe, overtrokken statements en de soundtrack is ook even wennen, maar onder deze flauwige toon zit toch een heel mooi filmpje. McCormick, die inmiddels een zeer charmant en afwijkend oeuvre van korte films bij elkaar heeft gefilmd, komt dit jaar met een speelfilm: Some Days Are Better Than Others.



An official entry in this year’s Sundance Film Festival, The Subconscious Art of Graffiti Removal is Portland, Oregon-based filmmaker Matt McCormick’s satirical look at that city’s unconscious attempt to create art, even while covering it up. Comparing the sparse patches of color — or “buffs” — created with rollers and brushes by city clean-up crews to the paintings of Abstract Expressionists like Mark Rothko, the short is a tongue-in-cheek look at what the filmmaker claims is one of “the most important art movements of the 21st Century.”

McCormick’s film details the layered and complex, collaborative and unconscious process of creating “grafitti removal.” To illustrate, McCormick’s film presents a series of “buffs” in the manner of an art-history slide presentation. He explains the methodology of city workers, who are oblivious to their own artistic skills, as various examples of “graffiti removal” fade on and off of the screen. By juxtaposing images of industrial cityscapes with “graffiti removal,” McCormick emphasizes our unconscious need to create beauty around us — even if it means suppressing the communication and expression of others.

--

The Subconscious Art of Graffiti Removal (Matt McCormick, 2002)


Geen opmerkingen: