21 mrt. 2009

Wild Things are coming!

Na veel, heel veel productieproblemen, meningsverschillen, rumoeren over totale reshoots en een extreem lange aanloop lijkt het er eindelijk van te komen: Where the Wild Things Are (naar het geliefde kinderboek van Maurice Sendak) komt naar de bioscoop. Het doemdenken is voorbij: de nieuwe film van Spike Jonze wordt geen Lost in la Mancha -alhoewel je je wel gaat afvragen hoe ze met de 'making of' op de DVD zullen omgaan. 16 oktober (15 october in Nederland!?) moet deze langverwachte film zijn hooggespannen verwachtingen waarmaken.

De problematische productie van drie jaar lijkt een slecht voorteken. Dat Warner Bros. heeft besloten de persoonlijke en donkere visie van Jonze iets af te zwakken om een meesterwerk te vinden dat voor een groot publiek te verteren is, is niet per se een slecht teken. Er zijn genoeg voorbeelden van inmenging van een studio die iets goeds hebben opgeleverd -denk nu niet aan de vermaarde gebroeders Weinstein, maar aan Donnie Darko, waarvan de Director's Cut toch echt minder geslaagd was. Daarnaast gaan 'de rumoeren' dat er ook problemen waren met de special effects, een probleem dat ik me voor kan stellen: Jonze werkt normaliter uitsluitend met praktische effecten, terwijl de Wild Things ook computers nodig hebben om tot leven te worden gebracht. Niet iedere regisseur is voorbereid op de work-flow die inmiddels standaard is geworden: visual effects supervisors die naast je op de set staan om je vertellen wat je wel en niet kan doen. Oftewel: ik zie nog geen redenen om mijn liefde en hoop voor dit project om te zetten in totale paniek.




De trailer voor Where the Wild Things Are zal snel zijn weg naar het internet vinden; deze zit voor de nieuwe animatiefilm Monsters vs. Aliens, die volgende week uitkomt. De hele trailer is gemonteerd op het nummer 'Wake Up' van Arcade Fire. Tot die tijd dus met de ogen dicht naar dit nummer luisteren en dromen over een kinderfilm die eindelijk weer eens diep durft te gaan.

Where the Wild Things is wat mij betreft één van de spannendste projecten die Hollywood in lange tijd heeft ondernomen -Robocop van Darren Aronofksy daargelaten. 'Spike Jonze plus Dave Eggers plus fantastisch kinderboek plus Jim Henson Studios' is volgens mij iets waar we allemaal al heel lang op zitten te wachten. (En toch niet Benjamin Button, die in feite een gelijksoortig recept met intrigerende ingrediënten hanteert.) Sleutel bij dit alles is dat Jonze al snel besloot dat hij een film wilde maken over wat het boek voor hem betekende. Dus niet trouw aan de tekst maar vanuit een persoonlijke visie. Niet die neiging een strip of kinderboek tot een bombastische synopsis, een dure marketingcampagne voor het boek te vermageren -kuchWatchmenkuch.

"One of the things I was worried about is that the book is just so beloved to so many people. And as I started to have ideas for it, I was worried that I was just making what it means to me, and what the book triggers in me from when I was a kid. And I'd be worried that other people were gonna be disappointed, because it's like adapting a poem. It can mean so much to so many different people. Maurice was very insistent that that's all I had to do… just make what it was to me, just to make something personal and make something that takes kids seriously and doesn't pander to them."

De officiële site is in de lucht en totdat deze mooi wordt ingericht moeten we het doen met wat nieuwe plaatjes, waaronder de filmposter die deze week is vrijgegeven en er veelbelovend uitziet. Een beetje schattig en beetje eng; onheilspellend en lief.





P.S. Afbeeldingen van de Wild Things zijn -geheel in de stijl van Jonze- als eerste te zien op skateboard decks.

Geen opmerkingen: