19 feb. 2008

Waar blijven The Wild Things?

Ik ben vaak erg geduldig als het op nieuwe films aankomt, maar deze keer wordt mijn geduld (en dat van vele anderen) wel erg op de proef gesteld. Where the Wild Things Are, één van mijn favoriete kinderboeken staat al sinds 2003 aangekondigd met wonderboy Spike Jonze als regisseur. De legendarische illustrator Maurice Sendak maakte Max en de Maximonsters -zoals het in het Nederlands heet- in 1963. Nu lekte deze week een filmpje op het internet, van dubieuze oorsprong, maar werd ook onlangs de release-datum naar 2009 verschoven. Er is nog weinig informatie over deze verfilming, maar er is wel een lange geschiedenis van pogingen dit bijzondere boek in een andere vorm te gieten. En het lijkt niet op te houden.



Om te beginnen zijn er al meerdere theater versies van gemaakt, vaak met medewerking van Sendak. In 1980 was er een opera van de Britse componist Oliver Knussen; in 1997 een ballet versie met elektrische guitaren en keyboards; en in 2004 een musical van de Emerald City Theatre Company. Er zijn stukjes van te vinden op youtube, maar erg interessant ziet het er allemaal niet uit. Oh, en in de Sony Metreon Mall, een gigantisch complex in San Francisco stond ook ooit (tot 2004) een enorme attractie gebaseerd op The Wild Things van Sendak.



Veel interessanter is een hele ruwe test van Disney uit 1983, die een tijd de rechten had op het boek. John Lasseter, de man achter Pixar, had deze test gemaakt en voorgelegd aan de bazen, maar ze zagen er weinig heil in. Ze hadden net TRON gemaakt en deze deed weinig aan de box-office. Al die computer-effecten: zou dat niet veel geld gaan kosten? Wie zat daar op te wachten? Nou blijkbaar een heleboel mensen, gezien het succes van Pixar en de recentelijke overname van Disney, waarbij Lasseter nu baas is over beide studio's. Het was één van de redenen van Lasseter om Disney te verlaten en zijn eigen bedrijfje te starten, wat zich alleen met computeranimatie bezig zou houden. Met de test wilde hij aantonen dat cel-animatie en computer best hand in hand konden. Misschien moeten we blij zijn dat Disney het niet aan durfde te gaan, maar ergens blijft het idee prikkelen, als je dit filmpje ziet.

In 1988 waagde animator Gene Deitch (van de Tom & Jerry en Popeye tekenfilms) zich aan een korte verfilming, samen met één van de animatoren van cult-animatiefilm The Fantastic Planet. Het filmpje duurt nog geen zeven minuten en is in ieder geval trouw aan de stijl van Sendak. Maar de muziek en vertelstem van Peter Schickele zijn bij vlagen irritant, en de dromerige kwaliteit van de animatie botst een beetje met zijn drukte. Het is te letterlijk en bijna een illustratie van het verhaal.

In 2001 had Universal de rechten overgenomen van Columbia en probeerde er een CGI-film van te maken. Er was even sprake van een live-action verfilming met Gore Verbinksi aan het roer, maar dit werd snel afgebroken. Tom Hanks was betrokken bij het CGI-project, een paar Disney-regisseurs werden geopperd, maar uiteindelijk ging het hélemaal niet door. Waarom weet niemand echt.

Tot Universal in 2003 Spike Jonze naar voren schoof als regisseur. Hij wilde het wel doen, maar dan moest het live-action en met zo min mogelijk computer-effecten. Aanvankelijk vonden ze dit prima. De oude scripts werden uit het raam getost en Jonze ging aan de slag met Dave Eggers, literaire alles doener. Het was wederom een tijd stil. Na drie jaar liep Jonze weg met zijn project bij Universal, er waren creatieve meningsverschillen. Warner Bros. nam het project over in 2006. De Jim Henson Creature Shop werd ingehuurd voor de monsters. Fantastisch nieuws! Jonze had inmiddels een reclame voor Adidas gedraaid, getiteld Hello Tommorow, die je mag beschouwen als een warming-up voor The Wild Things, zeker ook omdat Karin O. van The Yeah Yeah Yeahs waarschijnlijk voor de muziek zal zorgen. (Of is het toch vaste collaborateur Carter Burwell?) Toen, in juni 2007, kwam MTV met de eerste, officiële foto:



Alles veelbelovend. Maar dat de film nu nog een keer naar voren is geduwd -oorspronkelijk stond de release op eind 2007- is geen goed nieuws. Er zijn opvallend weinig rumoeren, zelfs na een test-screening van een behoorlijk ruwe versie in december 2007. Wat we wel weten is bijna te goed om waar te zijn: naast Eggers, werkt Jonze weer met zijn zelfde team, cameraman Lance Acord, production designer K.K. Barrett en editor Eric Zumbrunnen. De cast is overigens ook niet mis: Forest Whitaker, Catherine Keener, James Gandolfini, Paul Dano (Little Miss Sunshine), Catherine O'Hara (Six Feet Under) en misschien Benicio Del Toro. Eerst stond hij wel op de cast-list, nu is hij weer vanaf. Het jongentje dat Max speelt is trouwens onderwerp van discussie en speculatie op de IMDb-messageboards; hij zou het niet goed doen volgens 'insiders'. Mooiste van alles is nog de techniek waarmee de monsters tot leven worden gebracht. Zoals gezegd gaat de Creature Shop van wijlen Jim Henson aan de slag met de poppen, maar de gezichten worden ingevuld met de computer. Geen idee hoe dat eruit zal zien, maar het klinkt goed en gezien het feit dat Jonze altijd een voorkeur geeft aan praktische effecten en realisme, veelbelovend. Er kwam nog een foto, niet lang geleden, maar weer kunnen we die Wild Things niet duidelijk zien:



Schijnbaar is de post-productie van de film een tegenvaller, ook wordt beweerd dat er nog uitgebreid re-shoots aan de gang zijn. Ondertussen moeten we ons zoet houden met een stukje film dat vast snel weer zal verdwijnen van het net omdat Warner Bros. erachteraan zit. Het ziet er zeker niet uit als iets uit de film. Max is niet de Max van de eerste foto, de stem klinkt als Del Toro, maar ook die is misschien niet meer betrokken en de achtergrond ziet eruit als een park in Amerika, niet als Australië, waar de film wordt opgenomen. Het verhaal gaat daarbij ook over een eiland, niet een park en de sfeer op de foto is die van een studio. Ik gok erop dat het een oude test is. De stijl en melancholische sfeer spreken me wel aan en het hele idee van grote pakken ook. Tot die tijd ga ik niet meer struinen over het internet, want ik kom er toch niet achter. Ik wacht wel, ongeduldig, tot 2009. Nog een heel jaar...






Geen opmerkingen: